28 Mart 2016 Pazartesi

Batman v Superman: Dawn of Justice

Bir filmi aylarca hatta yıllarca beklersiniz, rüyalarınıza girer, sinema biletlerini haftalar öncesinden alırsınız. Sonra ön gösterim olur, filmin kitabını, şiirini, çizgi romanını okuyanlar nefret dolu yorumlarını kusmaya başlarlar etrafa ve benim gibi biriyseniz bilirsiniz ki filme bayılacaksınız, benim gibi biri değilseniz boynunuzu eğer kaderinize razı olursunuz.

BatmanvSuperman'i beğenmeyenleri, nefret edenleri, filme milyon tane kusur bulanları suçlamıyorum aslında, tamamen farklı bir bakış açısı ve dünya görüşü. Fazla değil yakın gelecekte 2017 yılının şubat ayında Dark Tower uyarlaması vizyona girdiği vakit ben de onlardan biri hatta en birincisi olacağım çünkü. Filmi izlemiş olduğum günden beri düşünüyorum; "e be insan, tamam çizgi romanın yanına yanaşamaz belki ama tarafsız baksan hiç mi iyi yanı yoktu" diye, sonra empati yapıyorum ve haydi bastır diyorum, oldukça aşina olduğum bir durum bu, hayatın acı bir gerçeği.

Superman'le büyümüş, Batman'le ergenlik çağını geçirmiş biri olarak her bir filmini izlediğim bu iki mükemmel süperkahramanın çizgi roman serilerini okumadım o nedenle birazdan filmi film olarak yorumlayacağım uyarlama olarak değil. Tamamen farklı bir bakış açısından, faklı bir dünya görüşünden bakarak.

Evet BatmanvSuperman'i deliler gibi bekliyordum, 2016'nın beklediğim iki filminden biri idi (diğeri de Independence Day: Resurgence'dır). Film beklentilerimi karşıladı mı? Cevap %90 evet, o halde benim için hiç sorun yok, mutluyum. Süperkahraman filmlerini çılgınlar gibi seven ve Iron Man ve Star Lord hayranı olan bendeniz için emeklerken izlemeye başladığım Superman'in yeri devasa büyüktür, bu nedenle doğuştan DC'ci olmam sürpriz değildir. Batman'i de çok severim, özellikle Tim Burton'ın Michael Keaton'lı Batman'ini ve Christopher Nolan'ın Christian Bale'li muhteşem üçlemesini. Ne var ki benim için Batman'in Superman karşısında hiç şansı yoktur; Christopher Reeve hala gözümün önündedir ruhu şad olsun.

Zack Snyder'ı severim hatta bayılırım, kendisinin beğenmediğim tek bir filmi yoktur ve buna Man of Steel de dahil. Her ne kadar Henry Cavill'in Superman oluşuna bir hayli gözyaşı dökmüş olsam da daha sonra Christopher Reeve'e ne kadar benzediğini görerek ve hayretler içinde kalarak büyük bir zevkle ve de dört kez izlediğim Man of Steel en beğendiğim süperkahraman filmlerinden biri olmuştur (bir numaram halen Guardians of the Galaxy'dir vel hasıl). BatmanvSuperman öncesi filmin Man of Steel'in devamı değil de bir nevi paraleli olacağını düşünüyorken, Hans Zimmer ve Junkie XL'in o muhteşem ost'sini dinlemeye başladığım an gözlerimin önünde yıldızlar çakmaya başlamıştı; Man of Steel'in ost'si üstüne oluşturulmuş muhteşem bir müzikal şölen. Filmin her bir trailer'ını izlememe rağmen bununla ilgili tek bir ipucu olmaması ayrı güzeldir, trailer'ı izledik filme gerek yok moduna hiçbir zaman girmedim, girmeme de gerek yokmuş zaten çok güzel ters köşeye yatırıldık. 

İspiyonlu kısma geçmeden önce hızlı bir özet geçelim; Man of Steel'i az biraz da olsa seviyorsanız BatmanvSuperman'i de seveceksiniz hele ki başlangıç bölümü şahaneydi yahu. Henry Cavill muhteşem bir Superman ve iyi bir Clark Kent; Ben Affleck harika bir Bruce Wayne (Bale'den iyi değil) ve orta karar bir Batman (Clooney'den iyi, Bale'den kötü), Amy Adams cuk oturmuş bir Lois Lane, Gal Gadot ağızları açık bıraktıran bir Wonder Woman, Jeremy Irons zehir gibi bir Alfred ve Jesse Eisenberg lanet ve alakasız bir Lex Luther olarak karşımızda. Filmin efektleri uçuyor (özellikle IMAX 3D ve orijinal izliyorsanız), müzikler dehşet güzel, filmin karanlık ortamı Nolan'ın Batman'lerini aratmıyor (Man of Steel'deki gibi bu filmin de yapımcısı kendisi), Zack Snyder öyle bir yönetmiş ki 2 saat 31 dakika boyunca yerimden kıpırdayamadım, bir ara heyecandan bayılacaktım, bir ara ağladım, bir ara güldüm, kurgu tamdı; mantık hatalarını geçiyorum sanki Marvel filmlerinde bulunmazmış gibi eleştirilmesine de kahkahalarla gülüyorum yani durum bu. Ve evet çizgiromanları okumadım, filme de Superman kesin Batman'i öldürür diyerek gitmedim çünkü Kal-El'in nasıl biri olduğunu biliyorum, Batman gibi bir insanoğlu değil en azından adam mükemmel bir uzaylı. Uzun lafın kısası; Superman ve Batman kimdir biliyorsanız, hele de filmlerini izlediyseniz muhakkak gitmeniz gereken bir film. Man of Steel'i izlemeyenler boşuna gitmesin, demek o ruhu taşımıyorsunuz ya spor için gideceksiniz ya da arkadaşınız (misal ben) tarafından zorla götürülüyorsunuz. Sonrasında "böyle son mu olur, böyle kurgu mu olur, mantık hatası dolu, adam nasıl uçuyor ki, öteki nasıl kaçıyor ki" şeklinde kelime israfı yapmayınız, size de yazık bize de.

Ve ispiyonlar;
 
Daha önce de belirttiğim üzere filmde kimsenin kimseyi öldürmesini beklemiyordum, gerçi Lois ölecek sanmıştım ve karalar bağlamıştım ama çok şükür öyle bir şey olmadı. Superman adam gibi adamdır, gerçek ailesini hiç tanımamasına ve onu büyüten babasının sırf süper güçleri ortaya çıkmasın diyerek hortum tarafından yutulması travmasına maruz kalmasına rağmen şirazeyi kaydırmamış, akıl ve ahlak sağlığını korumuştur. Çocukluğunda gözlerinin önünde anne ve babasının öldürülmesine tanık olan ve hayatı boyunca bunu atlatamayıp kendini sokaklara vuran Batman ile esas farkları da budur. Tek bir tekmeyle Batman'i uzaya fırlatabilecek olmasına rağmen bunu yapmaması da bundan ötürüdür, yani o kazanır bu kazanır moduna asla girmemem de bundandır; Batman'in Superman karşısında hiç şansı olmadığını bilmeme rağmen Kal-El'in Batman'i ortadan kaldırmayacağından adım gibi emindim öyle de oldu. Arkadaşlarım dahil fanların büyük çoğunluğunun Batman'i tutması ve bunun gerekçelerinden biri olarak "süpergüçleri olmayan insan bir süperkahraman çünkü'yü göstermeleri akıl alır gibi değildir. Bruce Wayne'in yani Batman'in süpergücü yeşil dolarlardır, bu sayede teknolojinin dibine vurmakta ve taş gibi uçan ve kaçan araçlar kullanmaktadır (her ne kadar Batmobil Superman tarafından yamuştulmuş olsa da), bu sayede gidip de Lex Coorp'un göbeğinden kriptoniti çalmış ve bilmem kaç milyon dolarlık lazerlerle yontup kendisine son model bir mızrak yapmıştır. Sonra bu mızrakla "kanayacaksın" diyerek Superman'e façayı atmıştır evet ama acaba tek kuruş parası olmasa bunları yapabilecek midir? Bu bağlamda parada yüzen, kadınlarla gününü gün eden, çocukluğundan beri atlatamadığı intikam hırsıyla deli modunda ortalarda dolanan bir adamın tarafını tutmak bana pek mantıklı gelmiyor. İnsan bir kere, para var ama zayıf; amacına ulaşmasına santimler kala merhum anasının adını duyunca avını kankası yapacak ve anasının adaşını kurtarmak için ölümü göze alacak derecede zayıf. E buyrun siz Batman'ci olun, ben almayayım.

Filme dönersek; Man of Steel'in devamı, Man of Steel'in bittiği yerden başlıyor. Superman ve General Zod'un kavgasını bir de Bruce Wayne'in gözlerinden izliyoruz. Önceden bu şekilde planlandığı belli zira Man of Steel'in finalinde Zod Superman'in üzerine Lex Coorp. Logolu bir yakıt tankeri atıyor, bunun gibi bir çok detay var iki filmi birbirine bağlayan. Film uzun ama kime göre? Bana yarım saat gibi geldi hani bir 2,5 saat daha olsa yine kımıldamadan izlerdim. Wonder Woman etkisi filme çok şey katmış, aynı zamanda Flash, Aquaman ve Cyborg'u da görüyoruz bunlar da harika detaylardı. Justice League öncesi çok güzel bir başlangıç oldu. 

Ve final; Superman dünyayı kurtarmak için bir kez daha kendini feda ediyor ve bu sefer ölüyor. O sahnelerde Kal-El'in ölmemiş olduğundan emin olsam da baya baya ağladım yahu, son sahne öncesi belki çıkar bir köşeden umuduyla ne izledim doğru dürüst hatırlamıyorum. Snyder son on dakika bizlere (Supermanciler'e haliyle) tam bir çin işkencesi çektiriyor ama tabut sahnesiyle derin bir oh çekiyor ve yüzümüzde gülümseme ruhumuzda hafiflemeyle sinema salonunu terk ediyoruz. 2 saat 31 dakikalık fantastik bir şölendi, emeği geçenlerin emeğine sağlık.

Ve filmin beğenmediğim kısımları; Lex Luther dışında yok. Eisenberg oscarlık performans göstermiş olsa ne yazar, Luthor nere o nere. Keşke Luthor jr olsaydı o zaman olurdu belki ama o bile arada kaynadı yani gözüm pek görmedi diyebilirim.

Kıssadan Hisse; filme bayıldım 10 üzerinden 9 ve başkasının düşünceleri umrumda değil. Siz de Kara Kule'ye bayılacaksınız ve ben hem filmden hem sizden ölesiye nefret ediyor olacağım ama o zaman da siz beni umursamayacaksınız. Bu işler böyledir, hele ki siz muhteşem sinema yazarlarının düşünceleri zerre umrumda değil çünkü biliyor musunuz bilmem ama bu ve bunun gibi filmler bizim için yapılıyor sizin için değil. Zaten sizin BatmanvSuperman'de ne işiniz var, vallahi çok ayıp karizmalar yerle bir, inanılacak gibi değil; bakın yan salondaki filmde upuzun bir yol var o film dururken burda ne işiniz var? Marvelcılar'a ayrı selamlar; biri çıkmış film komik değildi demiş. Arkadaş her ne kadar Tony Stark delisi olsam da Superman ağır adamdır, Batman desen zaten ebedi mutsuz, komiklik arıyorsan Civil War geliyor az kaldı, onda da Iron Man'in Captain America'yı öldürmesini veya tam tersini bekliyorsan yazık sana. Bu adamlar süper, biz ölürüz fani dünya yine onlara kalır.

BatmanvSuperman'den güzel detaylar vererek yazımı bitireyim artık, yazdıkça yazıyorum çünkü başka türlü duracağım yok.

Zack Snyder proje başlamadan Christian Bale'e "Batman olamazsın evet ama gel seni de başka rolde oynatalım" der, Bale'in cevabı malumunuz olumsuz olur. Keşke olumlu olsaydı ama hatta Bale Lex Luthor olsaydı mesela, of ki ne of.

Ben Affleck film gösterime girmeden önce Warner Bros tarafından uyarılır "Rolünle ilgili sert tepkiler alacaksın" (kaderin cilvesine bakınız ki kendilerini herkesten üstün tutan bazı taraflar Ben Affleck için en iyi Batman yorumları yapıp filmi hakaret yağmuruna tutarlar, uzayınız). Ben de bu uyarı üzerine Christian Bale'den akıl ister. Bale 'o kostümün içine işeyebileceğinden emin ol yeter' cevabını verir, ikili bu konuşmayı tesadüfen karşılaştıkları bir oyuncakçı dükkanında yaparlar, ikisi de çocuklarına Batman kostümü satın almaktadır.

Filmin kesilmemiş hali Warner Bros yöneticilerine gösterildiğinde adamlar o kadar etkilenir ki bir tane çekilmesi planlanan Batman filminin üç tane çekilmesi için Ben Affleck'le görüşmelere başlanır.

Henry Cavill film için Man of Steel'daki kaslarının iki katı kas yapar ve bunun için 2013'den beri deliler gibi çalışmaktadır.

Jimmy Fallon Ben Affleck'i konuk ettiğinde filmin silinmiş sahnelerinden birisini yayınlar ki muhakkak izlenmesi gereken efsane bir parodidir, aşağıda mevcuttur.


THY'nin sponsor olduğu BatmanvSuperman filmi için Metropolis ve Gotham'da geçen iki reklam filmi çekilir, Ben Affleck'in bizzat THY uçağında Türk Kahvesi içerken göründüğü reklam filmi sonrası THY telefon yağmuruna tutulur, herkes Metropolis'e ve Gotham'a bilet sormaktadır. Bunun üzerine THY bu şehirlerin gerçek olmadığı hakkında bir bildiri yayınlar, biz bu arada bayrakları balkonlara asmakla meşgulüzdür. 

THY sponsorluk kapsamında Batmobil'i Türkiye'ye getirir, getirmesine getirir ama şoför olarak maalesef Ömür Gedik seçilir. Ömür Gedik kimdir ki Batmobil'i kullanacaktır, BatmanvSuperman ile ilgili en büyük gizem de bu soru olarak kalır.

Ve bu yazıyı okuyup benden bir kez daha nefret edenler, inanın duygularımız karşılıklı. Superman'in de dediği gibi; "No One Stays Good In This World"

Burcu Kumbay / 28.03.2016



Hiç yorum yok:

Apple Airtag ile Kedi Takibi

  Özellikle yaşadığımız 6 Şubat depremi sonrası, dostlarımızın ve çocuklarımızın kaybolma riskini ortadan kaldırmak bir ihtiyaçtan öte gerek...